عاشقانه

از حجاب حسن شرم آلوده لیلی هنوز .... بید مجنون را میسر نیست سر بالا کند (صائب)

آزمون اینترنتی و 110 حکمت برگزیده از نهج البلاغه

/ بازدید : ۵۲۰




دانشگاهمون کتاب آفتاب حکمت را تعیین کرده که بخونیم و تو آزمون اینترنتی شرکت کنیم. خوشحال از این توفیق اجباری شروع به خواندند حکمتها می کنم واقعا یکی زیباتر از آن یکی. ولی تااینجا که خوانده ام حکمتهای زیر جور دیگری با روحم بازی می کند. 
اولش حکمت 137 نهج البلاغه است که حضرت در آن فرموده اند: «روزى را به وسیله صدقه فرود آورید»; (اسْتَنْزِلُوا الرِّزْقَ بِالصَّدَقَةِ). در آخر توضیح حکمت این حدیث از امام صادق ع هم بسیار قابل تو جه می شود. البته صدقه همیشه با مال و ثروت محقق نمی شود وگاهی کارهای خیر که نفع اجتماعی دارند نیز از مصادیق آن شمرده شده است. امام صادق علیه السلام می فرمایند: «صَدَقَةٌ یُحِبُّها اللّهُ إِصاحٌ بین النّاسِ إِذا تَفاسَدوا، وَتقارُبٌ بَینَهم إِذا تباعَدوا؛ صدقه اى که خداوند آن را دوست دارد عبارت است از: اصاح میان مردم هرگاه رابط هشان تیره شد و نزدیک کردن آنها به یکدیگر هرگاه از هم دور شدند. 
 و دومی  حکمت 194 است که از انجا که خودم درگیر کنترل خشمم هستم مرا جذب می کند: امام علی علیه السلام در این حکمت می فرمایند: مَتَى أَشْفِیَ غَیْظِی إِذَا غَضِبْتُ؟ أَ حِینَ أَعْجِزُ عَنِ الاِنْتِقَامِ فَیُقَالُ لِی: لَوْ صَبَرْتَ؟ أَمْ حِینَ أَقْدِرُ عَلَیْهِ فَیُقَالُ لِی: لَوْ عَفَوْتَ.
امام علیه السلام فرمود : من کى آتش خشمم را فرو نشانم آیا هنگامى که از انتقام ناتوانم که به من مى‌گویند : اگر صبر کنى (تا توانا شوى) بهتر است یا هنگامى که قادر بر انتقامم که به من گفته مى‌شود: اگر عفو کنى بهتر است.
در توضیح این حکمت زیبا جملات زیر قابل توجه است. مراد این است که هرگز مرا یارای انتقام وجود نداشته و چاره ای جز کظم غیظ و فرو خوردن خشم خود ندارم. چرا که یا قادر بر انتقام هستم که در این هنگام گفته م یشود اگر عفو کنی بهتر است و یا قادر بر انتقام نیستم که گفته می شود اگر صبر کنی بهتر است.
پی نوشت: دوستان بیایید با نهج البلاغه هم انس بگیریم. 

نویسنده : بید مجنون ۱ لایک:)
سیّد محمّد جعاوله
۰۸ تیر ۰۴:۳۲
عالیست
پاسخ :
نظر لطف شماست 
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
About Me
عاشقانه ها من رو یاد خدا می اندازند
پیوند ها
طراح قالب : عرفـــ ـــان قدرت گرفته از بلاگ بیان